روزه در گرما

قال امیرالمؤمنین (ع):

« حُبِّبَ إِلَيَّ الصَّوْمُ بِالصَّيْفِ وَ قِرَى الضَّيْفِ وَ الضَّرْبُ فِي‏ سبیل اللَّهِ بِالسَّيْفِ » من سه چیز را دوست دارم : 1- مهمانی دادن 2- شمشیر زدن درراه خدا  3- روزه گرفتن در تابستان(گرما)

شاید نکته این‌که امام علی (ع) می‌فرماید روزه در گرما را دوست دارم این باشد که شما وقتی کار سخت‌تری برای کسی انجام دهی ارزش آن خیلی بالاتر است ، شما وقتی 6 یا 7 ساعت روزه باشی ، خیلی کار شاقی انجام نداده‌ای ، اما وقتی 16 ساعت در هوای 50 درجه خوزستان ، برای رضای خدا  از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنی اینجا عملت نزد خداوند متعال خیلی باارزش‌تر است در روایت هم داریم که با فضیلت‌ترین کارها سخت‌ترین آن‌هاست . همچنین 16 ساعت از گناه اجتناب می‌کنی که این‌یک تمرین  اثرگذار بر انسان است و می‌تواند به انسان در ترک گناه او در طول سال کمک فراوانی کند .

 

رسول خدا(ص) روزه  در گرما را جهاد می‌داند.

« الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ جِهَاد »

و امام صادق(ع) آن را برترین جهاد معرفی می‌کند.

«اَفْضَلُ الْجِهَادِ الصوْمُ فِی الْحَر»

برای مؤمنان چه حلاوتی بالاتر از اینکه علاوه بر تمام ثمرات نیکویی که در ماه رمضان نصیبشان می‌گردد، اجر جهاد نیز به‌پای آنان نوشته شود. مؤمنانی که از عظمت و جایگاه والای جهاد نیز باخبرند می‌کوشند نام خود را به‌عنوان صائم مجاهد در پرونده کرام‌الکاتبین ثبت کنند. چه آنکه یکی از ابواب بهشت باب صائمین است و جهاد نیز بابی از ابواب جنت است. امیرالمؤمنین علی(ع) در فرمایشی هفت مورد را از علامات ایمان برمی‌شمرد که یکی از آن‌ها «الصیامُ فِی الْهَوَاجِر» – یعنی روزه در گرما- است و در کلامی دیگر در بیان صفت مؤمنان ازجمله نشانه‌های آن‌ها را «صوام الهواجر» – یعنی کسانی که در روزهای گرم زیاد روزه می‌گیرند- عنوان می‌کند که از جمله مواردی است که مؤمنان به آن شناخته می‌شوند.

 

امام صادق(ع) در کنار کعبه در پاسخ به خواست فردی که از امام طلب ارشاد کردند از قول پدر بزرگوارشان فرمودند:

«صُمْ یوْماً شَدِیدَ الْحَر لِلنشُورِ وَ صَل رَکعَتَینِ فِی سَوَادِ اللیلِ لِوَحْشَةِ الْقُبُورِ»

تقریباً به این معنا که در روزهای بسیار گرم روزه‌بگیر تا تشنگی روز نُشور و قیامت را به یادآوری و در سیاهی شب نماز بگزار تا وحشت تنهایی قبر در خاطرت مجسم شود. اگر کسی تشنگی ناچیز این دنیا را در مدت اندکی تحمل کند درک مختصری از عطش روز محشر خواهد یافت و این سبب می‌گردد تا راهکاری بیابد از آن تشنگی در امان باشد و با جستجو در کلمات دانایان به آن روز یعنی اهل‌بیت عصمت راهکارهای مناسبی می‌یابد و علم پیدا می‌کند چه گناهانی سبب تشنگی در محشر و چه اعمال حسنه‌ای سبب رفع آن خواهد شد. چنانچه به‌طور نمونه رسول خدا(ص) فرمود:

خوشا به حال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده‌اند. اینان در روز قیامت سیر می‌شوند و تشنگی و گرسنگی را درک نخواهند کرد (5)

شاید به همین دلایل است که امیرالمؤمنین(ع) که در عبادت و بندگی همتایی ندارد می‌فرماید من روزه در تابستان را دوست دارم و آن را در کنار پذیرایی از مهمان و صله‌رحم و جهاد درراه خدا قرار می‌دهد:

 

چراکه روزه در تابستان بخصوص در ماه رمضان، راه را برای سلوک هموارتر می‌کند. ازآنجایی‌که برای شیعیان و بلکه همه مسلمین کلام علی(ع) معیار و میزان است آنان نیز با عشق و علاقه بیشتری رمضان امسال را به آغوش می‌کشند، چراکه این رمضان محبوب حضرت مولاست و اگر هیچ پاداش و ثواب و امر دیگری هم نبود همین مطلب کافی است تا مناسک رمضان امسال را عاشقانه‌تر انجام دهند، چراکه بی‌شک امام زمانشان نیز همچون اجداد بزرگوارش روزه‌های امسال را بیشتر دوست دارد. ‌

حجت الاسلام روح الله عبایی

بازدیدها: 3